دانشمندان ژن هایی را در انسان شناسایی کردند که با عفونت COVID-19 مبارزه می کنند

16آوریل 2021- دانشمندان موسسه کشف پزشکی سانفورد برنهام پربیس، مجموعه ای از ژن های انسانی را شناسایی کرده اند که با عفونت SARS-CoV-2، ویروس عامل COVID-19 مبارزه می کنند. دانستن اینکه کدام ژن ها به کنترل عفونت ویروسی کمک می کنند، می تواند اطلاعات محققان در مورد عواملی که بر شدت بیماری تأثیر می گذارند را افزایش دهد و همچنین منجر به یافتن گزینه های درمانی احتمالی شود. ژن های مورد نظر مربوط به اینترفرون ها هستند که، جنگجویان خط مقدم بدن ما می باشند.

پرفسورSumit K. Chanda ، نویسنده اصلی این مطالعه و مدیر برنامه ی ایمنی و پاتوژنز این موسسه، می گوید: ما می خواستیم درک بهتری از پاسخ سلولی به SARS-CoV-2 بدست آوریم، از جمله این که چه چیزی پاسخ قوی یا ضعیف به عفونت را ایجاد می کند. ما اطلاعات جدیدی در مورد چگونگی بهره برداری ویروس از سلولهای انسانی مورد حمله ی آن بدست آورده ایم، اما هنوز در جستجوی پاشنه آشیل آن هستیم تا بتوانیم داروهای ضد ویروسی بهینه ای تولید کنیم.

به زودی پس از شروع همه گیری، پزشکان دریافتند که پاسخ ضعیف اینترفرون به عفونتSARS-CoV-2  منجر به موارد شدیدتر COVID-19 می شود. این دانش باعث شد كه پرفسور چاندا و همكارانش به دنبال ژنهای انسانی باشند كه توسط اینترفرونها فعال می شوند، معروف به ژنهای تحریک شده با اینترفرون(ISGs) ، كه کار آنها محدود كردن عفونت SARS-CoV-2 است.

بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از  SARS-CoV-1، ویروسی که از سال 2002 تا 2004 سبب شیوع نسبتاً مختصر یک بیماری کشنده شده بود و با دانستن اینکه آن بیماری مشابه SARS-CoV-2 است، محققان توانستند آزمایشاتی را در آزمایشگاه برای شناساییاینترفرونهایی که تکثیر ویروس را درCOVID-19  کنترل می کنند، توسعه دهند.

پرفسور چاندا، گفت: ما دریافتیم که 65اینترفرون،عفونت SARS-CoV-2 را کنترل می کنند، از جمله برخی از آنها توانایی ویروس را برای ورود به سلول ها مهار می کنند، برخی دیگر تولید RNA را که نیروی حیاتی ویروس است، سرکوب می کنند و یک مجموعه از ژن ها وجود دارند که مونتاژ ویروس را مهار می کنند. آنچه که بسیار مورد توجه قرار گرفت، این واقعیت بود که برخی ازISG ها، ویروس های غیر مرتبط مانند آنفلوانزای فصلی، ویروس نیل غربی و اچ آی وی(عامل ایدز) را، کنترل می کنند.

دکترMartin-Sancho ، همکار ارشد فوق دکترا در آزمایشگاهچانداو نویسنده اول این مقاله می گوید: ما هشتISG را شناسایی كردیم كه از تکثیر هر دو ویروسکرونای 1 و 2 در یک محفظه ی درون سلولی که مسئول بسته بندی پروتئین ها است، جلوگیری می كنند، و این نشان می دهد كه این سایت آسیب پذیر می تواند برای پاك كردن عفونت ویروسی مورد بهره برداری قرار گیرد. این اطلاعات بسیار مهم هستند، اما ما هنوز باید در مورد زیست شناسی ویروس اطلاعات بیشتر بدست آوریم و بررسی کنیم که آیا تنوع ژنتیکی در اینISG ها با شدت بیماری COVID-19 ارتباط دارد یا خیر.

به عنوان گام بعدی، محققان به بررسی زیست شناسی انواعSARS-CoV-2 ، که همچنان در حال تکامل و تهدید تاثیر واکسن ها هستند، خواهند پرداخت. دکتر مارتین-سانچو خاطرنشان کرد که آنها از قبل شروع به جمع آوری انواع مختلفی از این ویروس، برای تحقیقات آزمایشگاهی کرده اند.

پرفسور چاندا نتیجه گیری نمود: ادامه ی تحقیقات بنیادی و پایه، اکنون که واکسن ها در حال کمک به کنترل همه گیری هستند، از اهمیت حیاتی برخوردار است. ما به دلیل سرمایه گذاری در تحقیقات بنیادی در موسسه یسانفورد برنهام پربیس و سایر موسسات و دانشگاه ها، خیلی سریع به اطلاعات بسیار مهمی دست یافتیم و تلاش های مداوم ما به ویژه اگر همه گیری ویروسی دیگری در آینده رخ دهد، بسیار مهم خواهد بود.

این مطالعه در مجله Molecular Cell منتشر شده است.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/04/210416145832.htm